Lättläst: Lampor ger miljöproblem

lamp

Lågenergilamporna ska vara bra för miljön. De behöver mindre el än de vanliga lamporna. Därför kommer det småningom att bli förbjudet att sälja de gamla lamporna.

Men det finns problem också med lågenergilamporna. De innehåller giftet kvicksilver. Därför ska de slängas på särskilda platser när de gått sönder. Men det struntar många i. Många slänger lamporna bland glasflaskorna i glasåtervinningen. Lamporna är farliga för dem som jobbar med återvinningen och det finns risk för att gifterna kommer ut i naturen. Varje år hamnar omkring 200 tusen lågenergilampor i glasreturen, säger företaget Svensk glasåtervinning.

Šaltinis: 8sidor

Žodynėlis:

lågenergilampa (-n, -or)  - energiją taupanti lemputė

miljö (-n, -er)  - aplinka

vanlig (-t, -a)  - įprastas, įprastinis

så småningom – pamažu, po truputį

kvicksilver (-ret) – gyvsidabris

gå sönder (gick, gått) – sudužti, sulūžti

strunta i (1) – nekreipti dėmesio

glasåtervinning (-en) – stiklo perdirbimas

gift (-et, -er) – nuodas (N.B. ett-žodis, bet dgs. baigiasi -er)

hamna (1) – atsidurti

Dalintis:

    Komentarų nėra  »

    Komentarų RSS · TrackBack URI

    Pasisakykite

    • Išmintis på svenska

      Mina vänner sa till mig: Vi glider bort från varann. Jag sa: Skaffa Twitter. Det gjorde de. Nu kan vi äntligen följa varandras bortglidande. — Sigge Eklund

    • Draugai

      Lietuvių bendruomenė Švedijoje